De Bos en Lommerschool en de Joop Westerweelschool winnen de hoofdstedelijke Max.Milieubende
De scholieren krijgen op vrijdag 26 juni in Amsterdam Bright City aan de Zuidas de prijzen uitgereikt door milieuwethouder Marijke Vos. De prijsuitreiking wordt opgeluisterd door het rapduo Skitta en Sketch.
Bank & krant
ABN Amro organiseert, in samenwerking met Zuidas Amsterdam, een speurtocht waarbij de scholieren de ecologische voetafdruk van gebouwen in de Zuidas in kaart brengen. Het Parool geeft een workshop; “hoe schrijf ik een kritisch artikel”. In het Parool van 27 juni presenteren de winnaars in het Parool hun ideeën en doen een oproep aan de politiek om de klimaatproblematiek boven aan de agenda te plaatsen.
Winnende acties
Een deskundige jury met onder andere Dick Jansen (wethouder cultuur en onderwijs Westerpark) en Gerrit Jolink (hoofd Klimaatbureau) beoordeelde de boeken met ideeën van de deelnemende klassen op plannen en acties om het milieu te redden.
De Bos en Lommerschool introduceert actieteams die aanzetten tot energiebesparing en ecobewustzijn. De Joop Westerweelschool bedacht 25 milieuacties om energie en grondstoffen te besparen.
Theater
Acteurs van Max.Milieubende. speelden op de scholen de vrolijke en absurde voorstelling ‘Er is nog macaroni’ - over wat er gebeurt als de wereld vergaat. Gevolgd door de workshop ‘Hoe word ik een held en red ik de wereld?’, die de scholieren een maand lang stimuleerde tot heldendaden en acties op milieugebied. Aan het project van stichting Max.Milieubende deden zes Amsterdamse scholen mee.